Студентам-бюджетникам Полтавського національного технічного університету наступного року доведеться несолодко. Не зважаючи на те, що з 2008 року стипендія збільшена до 530 гривень, більшість з них її, на жаль, не отримають. Справа в тому, що за неофіційною вимогою ректора університету Онищенка В.О. кількість стипендіатів необхідно зменшити втричі у порівнянні з попереднім роком. Ректор пояснює свої вимоги тим, що держава виділяє лише 70% від потрібного стипендіального фонду, а отже доведеться виплачувати стипендії з спецфонду університету, який наповнюється за рахунок студентів-контрактників. Можна довго розповідати про те кого, як, і в якій кількості набирають "на контракт", але це варте окремої теми. Адже студенти-контрактники - це "живі" гроші університету і ректор вкрай зацікавлений у їх кількості.
Таким чином університет має знайти компроміс між двома задачами: зменшити кількість стипендіатів і залишити достатньо високий рівень оцінок, щоб відповідати статусу національного. До речі, існує спеціальна "пропорція" оцінювання, у яку викладач має вписатися при оцінюванні студентів: не менше 50% четвірок і п'ятірок, двійок - до 20% , 30-50% залишається на трійки.
Фото ректора університету видалено адміністратором ресурсу
Як і завжди, без проблем отримують високі оцінки студенти-контрактники - тим самим вони підтримують високий середній рівень оцінок. А для студентів-бюджетників деканатами створені такі умови, за яких отримання стипендій стає вкрай нелегкою, а подекуди - і зовсім неможливою задачею.
Згідно рейтингової системи оцінювання знань в навчальних програмах було заплановано, що протягом семестру студент має можливість набрати 100 балів, що рівноцінно оцінці «5», за умови, що він відвідує всі лекції та активно працює на практичних заняттях. В середині цього семестру деякі викладачі змінили підхід до оцінювання, визначивши, що протягом семестру студент може отримати лише 60 балів, а інші 40 - на екзамені. При цьому слід наголосити на тому, що на призначення стипендії впливає підсумкова оцінка, яку виставляють на останньому практичному занятті. Екзамен або доздача проводиться після останнього практичного заняття, а значить не вчасно, і стипендії студенти не отримують. Викладачі проводять підсумковий контроль знань на останньому практичному занятті. Студенти практично позбавлені можливості ретельно до нього підготуватися, а викладачі не можуть об'єктивно оцінити знання всієї групи за одну пару.
Дати здачі заліків часто назначаються на дату, коли студентам ще не вичитаний весь матеріал. Не беручи до уваги саму абсурдність таких заліків, в результаті студенти недоотримують бали за заняття, що проводитимуться після заліку. Якщо студент не здає вчасно хоча б один залік чи курсову роботу, то він автоматично залишається без стипендії.
"На руку" університету зіграв і тритижневий карантин, який, доречі, міністерство освіти заборонило "відробляти". Студенти пропустили досить багато занять та консультацій, а дати отримання заліків та здачі курсових робіт залишилися незмінними.
Для бюджетників поширена така схема виставлення оцінок (звісно, неофіційна): або трійка у визначений термін, або хороша оцінка, але після визначених деканатом строків, що тим самим позбавляє студента права на стипендію.
Таким чином створене дуже зручне підгрунтя для того щоб мати можливість "завалити" необхідну кількість студентів. Звісно, багато що в даному випадку залежить від позиції викладача, проте деканати проводять "активну роз'яснювальну роботу" з тими викладачами, які не дотримуються неофіційних розпоряджень ректора університету. Погрози звільнення, відмова у подовженні контракту, позбавлення премії - чи не до кожного викладача декани можуть знайти підхід. Певна річ, що таку саму роз'яснювальну роботу з деканами проводить і ректор університету.
Наразі в ПНТУ завершується екзаменаційно-заліковий період і ми маємо таку ситуацію, що за його результатами на стипендію в кращому випадку можуть сподіватися в лише 1-2 студенти з групи, у якій навчається ~20 бюджетників!